Identyfikacja wizualna firmy (Corporate Identity, w skrócie CI), księga znaku, księga tożsamości wizualnej, branding – wszystkie te sformułowania opisują jeden aspekt marki. Jej wizualny styl i obraz.

W budowaniu zaufania kluczem jest konsekwencja, w kreowaniu wizerunku – spójność komunikacji.

Charakterystyczny styl i pewien powtarzający się konsekwentnie schemat graficzny stosowany w materiałach firmy, sprawia że marka mocniej i szybciej zapisuje się w pamięci.

Żeby to przybliżyć użyję pewnej hipotetycznej sytuacji. Wyobraź sobie nieznaną markę napoju. Spotykasz się z reklamą tego produktu na plakacie w sklepie, następnie wyświetla się post o nim gdy odpalisz Facebooka. Dostajesz też gadżet od hostessy gdy idziesz deptakiem i… nie kojarzysz tych faktów ze sobą. Może się tak stać gdy handlowiec lub marketingowiec nie zadba o to, by reklama docierała do klienta ze wzmagającą się siłą. Nie wykorzysta szansy na to, by klient spotykając się ponownie z jego napojem przypomniał sobie, że już go widział.

Przykłady braku spójnej koncepcji wizualnej w profilach społecznościowych: WWF Polska oraz  Wirtualna Polska

 

Żeby uzyskać efekt wzmożonej siły oddziaływania i konsekwentnego utrwalania się w pamięci, które rodzą społeczną świadomość marki, stosuje się różne sposoby. Podstawą, od której zawsze się zaczyna jest nazwa i logo. O tym wie każdy. Wsparciem dla nich jest właśnie spójny styl i motywy towarzyszące.

 

Kiedy zdecydować się na zaprojektowanie identyfikacji wizualnej?

  1. Wtedy, gdy przewidujemy, że biznes będzie widoczny w różnych kanałach informacyjnych takich jak: strona www, media społecznościowe, telewizja, reklama zewnętrzna, opakowania, metki ubrań, platformy sprzedażowe itp.
  2. Wtedy, gdy firma zamierza korzystać z usług grafika lub agencji reklamowej. Zdarza się, że na przestrzeni czasu trzeba zmienić lub nawiązać nowe kontrakty z agencjami. Część materiałów już mamy i chcemy żeby kolejne były spójne. Księga znaku jest zebraniem zasad według których tworzy się dowolne materiały firmowe i tę spójność gwarantuje.
  3. Wtedy, gdy chcemy zlecić firmie zewnętrznej np. kampanię reklamową lub opiekę nad projektem i szybko przekazać wytyczne.
  4. Wtedy, gdy chcemy robić wszystko sami, np. żeby zaoszczędzić środki finansowe, jednocześnie chcemy oszczędzić czas i mieć gwarancję konsekwencji i spójności w obrazie swojej marki. Zbiór zasad stosowania elementów graficznych znacznie nam to ułatwi.

 

Księga identyfikacji wizualnej może być zebrana w jednym pliku PDF i zawierać:

  • wymiary, proporcje i wersje logo
  • dopuszczalne i niedopuszczalne sposoby umieszczania logo
  • kolorystykę firmową
  • zestaw stosowanych fontów z opisem formatowania tekstu
  • opis graficznych elementów towarzyszących i sposoby zastosowań
  • przykłady układów tekstów i grafik w publikacjach
  • wizualizacje na przedmiotach
  • historię, czyli genezę i cel firmy, towarzyszącą jej ideę i dodatkowe wskazówki

Kiedy posiadanie księgi identyfikacji może nie być potrzebne?

  1. Wtedy, gdy możemy pozwolić sobie na eksperymenty bo działalność jest naszym hobby i nie ma za zadania przynosić określonych dochodów.
  2. Wtedy, gdy sami posiadamy dobry zmysł estetyczny i mocno zwizualizowany obraz jaki ma prezentować marka. A do tego jesteśmy konsekwentni i nie ulegamy modom 😉
  3. Wtedy, gdy tworzymy markę osobistą, sami lubimy zmieniać styl i jest to cecha którą chcemy przelać na swoją działalność. Bazujemy wtedy wyłącznie na nazwie.
  4. Wtedy, gdy działalność ogranicza się do jednego kanału informacyjnego, np. bloga. Zachować konsekwencję stylu przy jednym kanale jest zdecydowanie łatwiej.

Wskazówki

Dobry branding jest czytelny w odbiorze. Czytelności sprzyja oparcie się na jednej lub dwóch cechach przewodnich np: wygoda + jakość, innowacja + technologia, kreatywność + radość itp. Kolorystyka, dobór fontów, elementy graficzne mają wspierać ten przekaz. Całość powinna wyróżniać markę wśród konkurencji i zapadać w pamięć.

 

Przykłady spójnej koncepcji wizualnej w aktualnościach i profilach społecznościowych: Netia S. A., Wittchen, Tymbark, SO!Coffee.

 

Zlecając budowę identyfikacji wizualnej musimy podjąć spory wysiłek. Dobre wytyczne spisane w postaci briefu (ang. streszczenie, instruktarz) pozwolą grafikowi poznać firmę, jej cel i klientów. Im lepiej spisane wytyczne tym bardziej trafiony będzie efekt końcowy. Tych którzy chcą poczytać więcej o tym jak stworzyć dobry briefing, odsyłam do tego artykułu.

Identyfikację wizualną najlepiej, najtaniej i najszybciej jest wykonać razem z projektem logo. Kiedy jedna osoba lub jeden zespół tworzy całość, możemy mieć większą pewność, że koncepcja będzie spójna w przekazie.