Logo jest twarzą marki, wizytówką działalności, znakiem rozpoznawczym… To wszystko prawda ale jest również narzędziem i powinno realizować konkretny cel. Najprościej ujmując, logo powinno nakierować tok myślowy odbiorcy na główne priorytety działalności. Coś o tej działalności „mówić”.

Żeby w pełni wykorzystać potencjał znaku, tworzenie logo zacznij od przemyśleń:

  1. Jakie są najważniejsze wartości, które marka: reprezentuje, buduje, chroni, czy popularyzuje?
  2. Dlaczego te wartości są ważne?
  3. W jaki sposób działa?
  4. Jaki jest efekt tych działań i, tym samym, co marka daje światu, klientom czy odbiorcom.

Można rozszerzać te pytania o kolejne i szczerze do tego zachęcam 🙂 Jak widzisz, nie chodzi o fizyczny produkt. Chodzi o to, jak działasz i dlaczego.

 

7 cech dobrego logo

 

Pamiętając o odpowiedziach na powyższe pytania, możesz się wziąć za tworzenie znaku. Ja robię dużo szkiców zanim zacznę projektować w programie. Wiele z nich odrzucam lub przerabiam gdy okazuje się, że nie spełniają któregoś z poniższych punktów.

Na co zwrócić uwagę przy projektowaniu logo? Poniżej lista do odhaczania 😉

Logo z efektem wow!

1. Czytelność

Logo musi być obrazkiem maksymalnie uproszczonym. Wynika to wyłącznie z jednego faktu, mianowicie po zmniejszeniu do takich rozmiarów, żeby np. zmieściło się na długopisie, logo powinno pozostać czytelne. Nawet gdy wydaje się Tobie, że nie potrzebujesz znaku w tak małym rozmiarze, tak na prawdę nie wiesz, czy to się wkrótce nie zmieni. Jeśli Twoja koncepcja jest bardziej skomplikowana, zrób wersję uproszczoną specjalnie na małe powierzchnie. Pamiętaj żeby projekt przygotować w formacie wektorowym żeby nie stracił ostrości również przy powiększaniu.

 

2. Adekwatność stylu

Logo po prostu musi pasować i odzwierciedlać markę. Bycie autentycznym przynosi dobrą karmę, natomiast brak autentyzmu w tworzeniu wizerunku nie sprzyja budowaniu silnej marki. Nie warto kopiować innych w branży, albo odwrotnie, na siłę starać się być oryginalnym. Stosując takie środki jak kolor i jego intensywność, dynamikę kształtu, stylistykę typografii itd… możesz odwzorować charakterystyczne  cechy marki w projekcie.

 

3. Zasadność elementów

To bardzo ważna zasada. Logo jest obrazowym streszczeniem działalności, którą sygnuje. Nie ma w nim miejsca na zbędne elementy. Jeśli któryś detal jest mało istotny, usuń go. Zbędne elementy sprawiają, że zarówno przekaz jak i obraz stają się mniej czytelne. Sztuka tworzenia znaków opiera się często na skojarzeniach i ich łączeniu. Istotnym jest, żeby przekaz był właściwie rozpoznany, a znak nakierowywał odbiorcę i jego myśli w pożądaną stronę. Natura wolnych skojarzeń jest taka, że każdy może mieć trochę inne, dlatego warto zasięgnąć kilku opinii i uniknąć wizerunkowej wpadki.

 

4. Spójność

Istnieje wiele zasad, które trzeba zachować, żeby projekt był wizualnie spójny. Np. ciężar elementów: sygnetu i nazwy, powinien być wyważony. Co to znaczy? Np. to, że jeśli symbol tworzą delikatne linie, to litery o masywnym kroju zdominują obraz. Podobnie rzecz ma się z kolorystyką. W całym projekcie powinny być też zachowane te same kąty i ukosy. Przemyślane powinny być również promienie zaokrągleń.

To, co najczęściej widzę w niedopracowanych znakach, to brak spójności między sygnetem a fontem użytym w nazwie.

 

5. Unikalność

Jeśli pomysł na logo przyszedł szybko, to najprawdopodobniej są już setki podobnych. Między innymi z tego powodu obecnie unika się raczej bezpośredniego ilustrowania branży w znakach firmowych. Dobry pomysł to połowa sukcesu.

 

6. Estetyka wykonania

Nie możliwe żeby to samo logo podobało się wszystkim 🙂 Może być jednak na tyle estetyczne, żeby być dla większości przyjemnym dla oka. W tym punkcie, kluczowym pojęciem jest właściwe zachowanie odległości, kompozycja i proporcje. (O wyjątkowo estetycznej proporcji pisałam wcześniej.) Nie należy jednak zadowalać się samymi pomiarami. Ludzkie oko ulega iluzjom. Dlatego czasem trzeba skorygować odległości żeby zachować estetykę.

 

7. Ponadczasowość

Ponadczasowość ujęłam w ostatnim punkcie, możemy się bowiem tylko starać żeby projektowane logo było odporne na upływ czasu. Nie znamy przyszłości i nie możemy być pewni, że zaprojektowane logo za 10 lat wciąż będzie na czasie. Możemy być za to pewni, że stosowanie efektów, które są aktualnie w trendzie, tylko dlatego, że są nowoczesne, sprawi, że za kilka lat logo nie obroni się przed skojarzeniami z przestarzałą modą. Jeśli dopasujesz efekt do charakteru marki, będzie bronić się długo.

Najbardziej ponadczasowe są najprostsze znaki. Spójrz na logo Coco Chanel, Lacoste, Sony, Empik albo Woseba. Myślę, że długo będą czekać na ewentualny rebranding, taki styl i prostota to najlepszy przykład nieśmiertelnego logo.

 

Potrzebujesz pomocy w zaprojektowaniu znaku firmowego?

Skontaktuj się ze mną przez formularz kontaktowy albo napisz na Facebooku