Wybrać nazwę, zaklepać gdzieś, zapłacić i finito. Łatwe nie? Pewnie, ale jeśli chcesz to zrobić dobrze warto przyjrzeć się tematowi bliżej i zrobić to z rozwagą. 

Na pierwszy rzut oka jedyną trudnością może się wydawać to gdzie wykupić tą domenę. Ja jednak zawsze polecam zacząć wybierać domenę jak najwcześniej, już na etapie ustalania nazwy czy to biznesu czy bloga. Dlaczego? Bo domena to nie tylko jakiś tam adres w necie. Już wyjaśniam punkt po punkcie jak dobrze wybrać domenę.

Co to jest domena?

Napisałam już wpis wyjaśniający co to jest domena i czym różni się od hostingu (KLIK), więc nie będę się już powtarzać. Szczerze zapraszam do tego wpisu, jest krótki a wiele wyjaśnia.

Skoro więc domena to nasz adres w sieci, dzięki któremu internauci/klienci mają do nas trafić – warto przyłożyć się do jej wyboru.

Kiedy wybrać domenę?

Najlepiej wybrać domenę na etapie wybierania nazwy biznesu czy bloga. Dlaczego? A co się stanie jak wymyślisz cudną, najcudowniejszą pod słońcem nazwę, zlecisz zrobienie logo i projekt strony, a tu klops, bo ta domena już jest zajęta? Będziesz robić wszystko od początku?

A co się stanie jak wymyślisz cudną, najcudowniejszą pod słońcem nazwę, a tu klops, bo ta domena już jest zajęta?Kliknij, aby Tweetnąć

Bywa oczywiście też tak, że blog/biznes działa już długo, ale nigdy nie miał swojej domeny i musisz ją wybrać dopiero po czasie. Nie jest to sytuacja idealna, ale cóż, bywa. Wtedy musisz złożyć ofiarę wróżkom i odtańczyć taniec hula w nadziei, że domena z Twoją nazwą będzie wolna. Jeśli jednak nie tańczysz zbyt dobrze i domena jest zajęta, masz tylko 3 wyjścia:

  • odkupić domenę od aktualnego właściciela
  • wybrać inną domenę
  • użyć tej samej domeny z inną „końcówką” czyli np. z rozszerzeniem .net, .biz itd.

 

W pierwszym przypadku może Ci się poszczęścić, jeśli aktualny właściciel nie używa tej domeny i chętnie Ci ją odstąpi albo odsprzeda za symboliczną kwotę. Może Ci się też nie poszczęścić i Twoja domena może znajdować się w rękach handlarzy domenami, a wtedy jej cena będzie na pewno wyższa niż podstawowa cena zakupu domeny na rok. Najgorzej jednak, jeśli ktoś ma tą domenę i jej używa… co wtedy? (patrz przypadek trzeci↓)

W drugim przypadku przejdziesz proces wymyślania nazwy i adresu www od początku, ale już bogatszy w doświadczenie. Znam przypadki, że taki zabieg wyszedł ostatecznie zainteresowanym na dobre, ale nie ma się co oszukiwać, nie jest to najprzyjemniejsze i podnoszące morale przeżycie.

W trzecim przypadku wybierzesz inne rozszerzenie swojej domeny, np. .net, .biz itp. I jeśli akurat to rozszerzenie nie pasuje jakoś wybitnie do Twojej działalności podkreślając jej charakter (świetnym przykładem na dobre wykorzystanie niestandardowych rozszerzeń jest adres basiak.studio, strona grafika) – możesz sobie strzelić w kolano. Po pierwsze dlatego, że internauci domyślnie wpisują adres z końcówką .pl, ewentualnie .com. Więc jeśli chcesz ułatwić życie swoim klientom lub czytelnikom nie wybieraj innego rozszerzenia. Po drugie, jeśli ktoś już używa Twojej wymarzonej domeny z koncówką .pl to Twoi klienci lub czytelnicy trafią do niego. Najgorzej, jeśli działa w tej samej dziedzinie, sic! Wtedy cała Twoja praca i wydatki włożone w marketing Twojej strony pójdzie na konto tej osoby. No może nie cała, ale spora jej część.

 

Więc jak wybrać tą domenę?

  1. Spisz wszystkie pomysły zbierane przez dłuższy czas – rzadko kiedy udaje się wymyślić dobrą nazwę/domenę ad hoc. Warto spisywać wcześniejsze pomysły, swoje oraz znajomych i rodziny. Nigdy nie wiadomo co ostatecznie okaże się najlepszym wyborem. Możesz też zwrócić się do profesjonalnych copywriterów.
  2. Wybierz kilka najlepszych – czyli takich, które wpadają w ucho; są łatwe do wymówienia (spróbuj komuś podać ten adres przez telefon, jeśli nie musisz tłumaczyć pisowni jesteś na dobrej drodze!); najlepiej jak są jedno lub dwuczłonowe, a przynajmniej nie wymagają myślnika; zawierają nazwę biznesu/bloga lub jego motto; są w miarę krótkie.
  3. Sprawdź czy wybrane domeny są wolne – tu będzie prosta eliminacja, zajęte domeny odpadają. Chyba, że o którąś chcesz szczególnie powalczyć i będziesz starać się ją odkupić.
  4. Sprawdż czy wybrana nazwa jest wolna w social mediach – tych, na których planujesz się udzielać. A jeśli jeszcze nie wiesz gdzie planujesz, to sprawdź czy nazwa jest wolna na Facebooku, Instagramie, Twitterze, Pintereście i GooglePlus. A nóż widelec jednak się zdecydujesz w którymś z nich działać?
  5. Zrób badanie rynku – sprawdź co ludzie myślą o Twojej nazwie. Nie zawsze to co Tobie wydaje się oczywiste i fajne, jest takie dla innych. Oczywiście jeśli nie startujesz z wielką marką ani ogromnym konsorcjum badanie wśród znajomych, bliższych i dalszych, jak najbardziej wystarczy. Zbierz reakcje i wyciągnij z nich wnioski. Pamiętaj tylko, że jak jedna osoba powie „bleee, żenada” nie musisz rezygnować ze swojej nazwy. Ale jeśli kolejna, potem kolejna i jeszcze kolejna tak powie, to być może jest coś na rzeczy?
  6. Nie ograniczaj się –  to szczególnie ważne przy małych biznesach i BLOGACH! To, że w tej chwili będziesz zajmować się produkcją szarych szalików nie znaczy, że musisz mieć domenę szareszaliki.pl, bo co się stanie jak rozszerzysz ofertę o inne kolory, a nawet pokusisz się o filcowe kapelusze? Oczywiście zawsze można domenę zmienić, ale czy warto będzie tracić wypracowaną pozycję i zaczynać od zera?

jak wybrac domene

Już teraz powinien wyłaniać się zwycięzca!

Oczywiście ostateczną decyzję podejmujesz Ty! To duża odpowiedzialność, ale też przywilej.

Masz już wybraną domenę, gdzie ją wykupić?

Gratulacje, decyzja podjęta. Teraz nie mniej ważny etap, czyli czas wykupić domenę. Warto tutaj kierować się zdrowym rozsądkiem.

Wszelkie promocje za 1zł powinny obudzić Twoją czujność. Oczywiście fajne promocje się zdarzają! Np. ok 10zł za pierwszy rok. KONIECZNIE jednak sprawdź koszt odnowienia na kolejne lata, bo ta cena jest najważniejsza. Co z tego, że za pierwszy rok zapłacisz 1 lub 0zł, jak za kolejny rok zawołają kilkaset złotych? (nie wymyślam, tak robi jeden z najbardziej znanych w Polsce dostawców). Cena ok 50-80zł za przedłużenie na kolejne lata za domenę .pl jest wg mnie OK. Sprawdź w regulaminie, czy nie zobowiązujesz się przypadkiem do przedłużenia domeny w tej firmie na kolejne lata, niektórzy tak robią/robili, a w międzyczasie podnosili ceny o kilkaset %.

Nie tylko cena się liczy! Sprawdź czy Twój dostawca to znana i solidna firma. Najlepiej zapytać o to w tematycznych grupach na Facebooku, albo przynajmniej kilku znajomych, którzy „siedzą w temacie”. Ewentualnie możesz poszukać opinii w internecie. Warto też sprawdzić jak wygląda w tej firmie uzyskanie kodu AuthInfo, będzie Ci być może w przyszłości potrzebny do przeniesienia domeny do innego dostawcy. Niektóre firmy przedłużają tą procedurę w nieskończoność licząc na to, że klient obudził się na ostatnią chwilę i po prostu fizycznie nie zdąży już przenieść swojej domeny.


Celowo nie podaję tu konkretnych linków i nie polecam konkretnych firm. Ceny się zmieniają, oferty i firmy też. Dlatego i tak za każdym razem trzeba wszystko samemu sprawdzić.


Podczas procesu zakupu pilnuj czy faktycznie kupujesz tylko to co chcesz, wielu dostawców domen oferuje też hosting i mniej lub bardziej dyskretnie będzie Cię próbowało namówić do jego zakupu „przy okazji”. Jeśli potrzebujesz hostingu i oferta danej firmy jest dla Ciebie ok – to korzystaj! Ale nie daj się nabijać w butelkę, i sprawdź jakie warunki oferują inni dostawcy. NIE MUSISZ mieć domeny i hostingu wykupionego u tego samego dostawcy.

Na koniec pozostało Ci cieszyć się ze swojej świetnie wybranej domeny!