Logo jest twarzą marki, to oczywiste. Jednak jakie informacje o marce może ta twarz przekazywać? Jakie są jej zadania? Jak może Tobie ułatwić działania biznesowe? Wszystko zależy od tego jak dobre masz logo.

Początek marki. Po co konkretnie to logo?

Jeśli zakładasz właśnie swój biznes, lub szukasz sposobu żeby go ulepszyć – zakwestionuj wszystkie oczywistości. Odpowiedzi na z pozoru oczywiste pytania mogą się przydać. Zadaj sobie pytania z rodzaju:

  • Czy ja chcę mieć swój własny interes i dlaczego?
  • Kto będzie moim klientem i co mu zaoferuję?
  • Czy moja oferta jest atrakcyjna i dlaczego?
  • Gdzie znajdę klienta i jak do niego dotrę?

Jak już odpowiesz sobie szczerze na te i podobne pytania, pomyśl jak zacząć budować swoją markę. Chcesz zacząć od logo? Super. W takim razie kwestionuj dalej 🙂 :

  • Czy mojemu biznesowi potrzebne jest logo?
  • Jakie obowiązki chcę powierzyć temu znakowi?
  • Jak logo ułatwi mi życie?

Te pytania pomogą Ci zorientować się w Twoich wymaganiach. Logo, które będzie je spełniać stanie się bardzo użytecznym narzędziem w Twoim biznesie.

jaka jest różnica między logo a logotypem, budowa logo, czym jest logotypSposoby na logo i wyznaczanie ról jego elementom.

 

Zwykle zakładając własny interes działamy z pewną bliską nam ideą. Bardzo dobrze być tego świadomym, spróbować nazwać tą ideę i wykorzystać jej siłę w budowaniu swojej marki. Na przykład – jeśli towarzyszącą Tobie ideą jest innowacyjność, również logo miej innowacyjne. Prowadzisz biznes w zgodzie z naturą, niech ten styl będzie widoczny w Twoim logo. Itd…

Obecnie odchodzi się od sposobu tworzenia logo opartego na bezpośrednich skojarzeniach. Przypuśćmy, że otwierasz działalność, która będzie polegać na malowaniu paznokci u klientek. Firmę nazywasz Hermenegilda, po babci, która pokazała Ci o co w tej zabawie chodzi. Bezpośrednim skojarzeniem są paznokcie, środek lokomocji i telefon. Często korzystniejszym wyjściem jest dodanie do nazwy krótkiego opisu, np. „Hermenegilda – mobilna stylistka paznokci”. Wtedy znacznie poszerzają się możliwości tworzenia logo. Może ono nawiązywać przykładowo do Twojego ulubionego stylu ozdabiania paznokci. Kwiatki, czy kryształy Swarovskiego – będą kojarzyć się z Tobą bo je lubisz i pracujesz z nimi. W logo byłyby idealne.

Tak więc zastanów się, dodanie sloganu lub opisu może nakierować na branżę, zaś znak graficzny (sygnet) nie musi, a wręcz nie powinien, dublować tej informacji. Może za to prezentować Twój styl lub ideę, przyciągając odpowiednich klientów. Dzięki temu trafią do Ciebie tacy klienci, którym prawdopodobnie spodoba się właśnie Twoja oferta.

Żeby nie było tak prosto – istnieje również sposób odwrotny na zbudowanie logo. Sygnet lub logotyp wskazuje wtedy na branżę, a slogan firmowy nakierowuje na styl i ideę. I tu słynne: „Ponieważ jesteś tego warta” może być przykładem takiego sloganu.

 

 

Środki wyrazu.

 

Chcąc stworzyć logo według powyższych wskazówek. Musisz trochę zmienić myślenie. Zamiast szukać motywu, który zobrazuje CO będziesz robić, musisz zastanowić się jak zobrazować to, JAK to będziesz robić. To znacznie trudniejsze i najlepiej cały proces powierzyć zorientowanej w tej pracy osobie, czyli grafikowi. Spróbuję Ci jednak przybliżyć na czym ta praca polega i w jakiej materii się odbywa.

Ludzie, w tym również klienci, nie lubią zbyt dużych oczywistości. Lubią natomiast odnosić jakieś wrażenie, lubią zaufać przeczuciu gdy sięgają po coś. Jeśli okazuje się, że mieli rację od razu są zadowoleni. Jak można wykorzystać tą naturalną ludzką cechę? Ano korzystając z różnych środków wyrazu i zadbać o to by przeczucie dobrze im podpowiadało. Oto przykładowe środki wyrazu, które mamy do dyspozycji tworząc logo:

  • symbole i archetypy – archetypy to temat na osobny artykuł, który niedługo przygotuję. Tymczasem zasugeruję tylko, że teoria archetypów obejmuje 12 wręcz mitologicznych typów osobowości, a każda z nich szuka czegoś innego w świecie i inną wybiera drogę. I właśnie w biznesie, czyli w ludzkiej działalności świetnie te drogi i rodzaje wartości można zaobserwować. Symbole natomiast to graficzne przedstawienia uczuć, emocji , zjawisk.
  • kolory – znaczenia podstawowych kolorów na pewno wyjaśniać nie muszę. W naszej kulturze pewne kolory kojarzą się w określony sposób. Kolory spoza podstawowej palety także. Spróbuj zastanowić się nad jakimś. KotKreator ukochał turkusowy i szary – i prawda jest taka, że te kolory idealnie nas odzwierciedlają. W ramach koloru operować możemy zarówno barwą, jak i natężeniem, temperaturą i kontrastem.
  • kształty – wpływają na poczucie dynamiki i niosą określoną energię.
  • kompozycja – to materia, która sprawia największy problem amatorom. Dobra kompozycja w przypadku większości znaków firmowych to taka, która daje wrażenie porządku, stabilności i nie budzi nieokreślonego niepokoju. Zasady kompozycji możesz też w przemyślany sposób łamać.

 

 

Harmonia.

 

Jest wiele zasad, sposobów i środków, którymi i według których projektuje się logo. I tak jak w przypadku fotografii, zrobienie zdjęcia czemuś fajnemu nie oznacza, że to będzie fajne zdjęcie, tak w przypadku logo – super pomysł nie wystarczy żeby osiągnąć super efekt. Zasady są też od tego żeby je łamać 😉 I czasem dobrze to zrobić 😉 byle nie wszystkie na raz i z zamierzonym efektem.

Podsumowując krótko. Najważniejsze, żeby pamiętać – logo nie ma się tylko podobać. Ono musi być takie, żeby spełniało wyznaczoną mu rolę i zaprzęgnięte do pracy przynosiło marce wymierne korzyści. Nie ma też co silić się na oryginalność nade wszystko, czasem warto postawić na inne wartości. I ostatnie – szanuj inteligencję klientów – nie dubluj przekazów, daj czasem klientowi pójść za ciekawością i niech go intuicja dobrze poprowadzi.