Załóżmy, że zaczynasz działalność. Robisz to nie wiedząc, czy biznes wypali i przyniesie Ci kiedyś względne bogactwo. Inwestujesz tyle, ile akurat masz, nie bierzesz dotacji. Słowem – na logo możesz przeznaczyć max. 100 zł. Albo zero…

Nie stać Cię na logo? Poszukajmy rozwiązań. Zobaczmy które z nich są lepsze, a które gorsze. Wyjaśnię Ci dlaczego i jak mieć logo za 0 zł.

Szukać taniego grafika?

To pierwszy pomysł, który rozważysz. Gdzieś z tyłu głowy wiesz, że dobre i tanie nie idzie w parze, ale myślisz: co szkodzi spróbować. Stanowczo odradzam ten pomysł. Wiadomo, że każdy grafik kiedyś zaczyna i możesz trafić na kogoś utalentowanego. Masz jednak cholernie wielką szansę, że utopisz pieniądze, a do tego zszargasz nerwy i stracisz czas. Początkującemu grafikowi i początkującemu biznesmenowi będzie bardzo trudno stworzyć dobrą płaszczyznę porozumienia. Ty pewnie jeszcze nie umiesz konkretnie opowiadać o swojej przyszłej firmie, jej założeniach, celach, wizji, perspektywach, wartościach i przesłaniu. Grafik amator pewnie nie wie jakich wiadomości od Ciebie potrzebuje by zrobić dobry projekt, który urzeczywistni Twoje oczekiwania. Dlatego lepiej oddaj się w ręce profesjonalisty lub poszukaj innego rozwiązania.

logo tanio szybko dobrze

Platforma konkursowa?

Istnieją portale internetowe, na których można wystawić ofertę/zlecenie (np. logo dla pizzerii), zadeklarować kwotę, podać termin i czekać na propozycje od grafików. Dostaniesz wtedy tyle projektów, ilu będzie chętnych do wzięcia udziału w konkursie. Podejrzewam jednak, że za 100 zł nikt się nie zgłosi 😉 Zleceniodawców kusi opcja konkursowa bo często boją się, że otrzymany projekt nie przypadnie im do gustu. Perspektywa dużego wyboru daje poczucie, że trafi się coś odpowiedniego. To złe założenie. Trafi im się zdecydowanie lepiej, kiedy projektant dobrze rozezna się w ich potrzebach i oczekiwaniach, a później zaprojektuje przemyślany znak. Do tego trzeba czasu i zaangażowania, nie dostaniesz tego od kogoś, kto liczy na szczęśliwą wygraną w konkursie.

Zatem ten sposób również odradzam. Prawdopodobnie byłbyś zawiedziony finałem. Zgłaszane projekty prezentują bardzo niski poziom. Co nie dziwi gdy policzysz: 100 zł minus podatek to 81 zł dla grafika. Nawet za najniższą krajową to tylko 6 godzin. Dodatkowo, grafik nie wie, czy wygra konkurs. Działa szybko i pobieżnie; rysuje to, co akurat przyjdzie mu do głowy. Może w tym czasie zdąży zrobić jeszcze jeden projekt i akurat któryś z nich wygra? A może żaden nie zostanie wybrany?

Generatory logo?

O tym tylko wspomnę. Sam szybko zorientujesz się, że to bez sensu. Twoja nazwa zestawiana jest z losowymi krojami pisma, losowymi znaczkami i w losowy sposób. Za te bardziej przemyślane automaty i tak trzeba zapłacić, o czym dowiesz się tuż przed pobraniem grafiki. Na otrzymane logo nie dostaniesz wyłączności, więc z wybranym przez Ciebie sygnetem krążą już pewnie setki innych.

Skąd wziąć to logo?

Najlepszą opcją według mnie, jest zrobienie tego samemu. Ale nie bój się, nie chodzi o to, żebyś w jeden dzień stał się grafikiem ;D

Pokazując swoją działalność, chcesz by prezentowała się profesjonalnie? Zatem nie znakuj jej czymś nieprofesjonalnym. Lepiej iść na spotkanie bez krawatu, niż ubierać poplamiony 😉  Podobnie jest z logo. Źle zaprojektowany znak potrafi zepsuć Twój wizerunek i pierwsze wrażenie. Przypnie Ci łatkę amatora, Janusza biznesu 🙁 Nie masz kasy, odpuść fajerwerki i postaw na prosty logotyp.
Wiele znanych firm posługuje się logo z samą nazwą o charakterystycznym kroju liter. To dla Ciebie dobre rozwiązanie. Litery w fontach są już gotowe, wystarczy nadać im kolor i ułożyć. Z czasem możesz odświeżyć logo dodając obrazek w sygnecie.

Pokażę Ci jak nie znając żadnego graficznego programu stworzyć logotyp. Znak będzie składał się z samych liter, ale możesz dodać mu ramkę lub stworzyć sygnet z inicjałów. Im prościej tym lepiej! 

jak zrobić logotyp DIY

Jak samodzielnie zrobić logotyp?

Krok po kroku pokażę Ci jak stworzyć logotyp.

1. Kolorystyka

Przemyśl dobrze kolorystykę Twojej marki. Możesz zajrzeć do naszego artykułu, gdzie dajemy wskazówki jak stworzyć funkcjonalną paletę kolorów marki. Możesz też wybrać tylko jeden charakterystyczny kolor, którego będziesz się trzymać. Zrób to np. tym narzędziem coolors.co Następnie wyeksportuj paletę jako PDF. Zapisz sobie gdzieś pod ręką oznaczenia kolorów, zwłaszcza te zaczynające się od # (będą potrzebne w internecie) i CMYK (przydadzą się w druku).

2. Odpowiedni krój pisma

Poszukaj charakterystycznej czcionki na swój logotyp.  Otwórz stronę z wyszukiwarką fontów np. www.dafont.com. Pamiętaj koniecznie, że wybrany font musi być oznaczony jako 100% free. Możesz takie odfiltrować. W tym celu rozwiń strzałką „more options” i zaznacz tę opcję. W pole „preview” wpisz swoją nazwę i przejrzyj propozycje. Pamiętaj, że logo musi być czytelne. Nie wybieraj zbyt ozdobnych i skomplikowanych kształtów. Obok pola „preview” jest też pole wyboru rozmiaru – wybierz najmniejszy i sprawdź czytelność.

Kiedy wybierzesz krój, który najbardziej pasuje do logo Twojej działalności, pobierz plik (wybierz sobie folder i trzymaj w nim wszystko związane z Twoim nowym brandingiem). Zainstaluj czcionkę.

3. Projektowanie znaku

Skorzystamy w tym celu z darmowego narzędzia on-line Photopea. To program mający dużą część z funkcji Photoshopa i podobny interface. Otwórz stronę i wybierz „Nowy projekt”. Rozmiar ustal na 1600×1600 (to przybliżona wielkość na cały ekran), rozdzielczość ustal na 96 DPI. 

Z paska narzędzi po lewej stronie wybierz ‚Tekst’ i wpisz swoją nazwę. U góry wybierz font, który wcześniej zainstalowałeś na swoim komputerze. Zwiększ rozmiar liter i wpisz swoją nazwę na środku ‚kartki’. Następnie zaznacz litery którym chcesz zmienić kolor, kliknij w pole koloru u góry i w nowo otwartym oknie odszukaj pole HEX. Wpisz tam kod wybranego wcześniej koloru z Twojej palety. Spróbuj zmienić kolor tylko jednej litery lub jednego wyrazu. Wciąż pamiętaj o czytelności w małym rozmiarze 🙂 Jeśli potrzebujesz przesunąć napis – kliknij na strzałkę w panelu narzędzi z lewej. Wielkość możesz zmienić zaznaczając ptaszkiem opcję „kontroluj transformacje” zaraz pod menu. Zachowaj pewien margines od brzegów. 

Jeśli chcesz poznać Photopeę i pokombinować z dodatkowymi elementami, np. liniami, ramkami itp. to super, tu znajdziesz przewodnik po jej funkcjach.

Poniżej kilka screenów dla pomocy:

jak zrobić samodzielnie logotyp

Jak zapisać pliki?

Teraz zapiszmy logo w kilku przydatnych formatach i rozmiarach. To ważne, bo czasem potrzebne Ci będzie malutkie, a czasem np. na przezroczystym tle. Z menu ‚Plik’ wybierz ‚Eksportuj jako’ i dalej JPG. Zwiększ suwakiem jakość do 100%. W ten sam sposób zapisz sobie jeszcze 2 pliki zmniejszając za każdym razem rozmiar o połowę pikseli. Przyda Ci się jeszcze logo bez tła. W tym celu wyłącz widoczność warstwy z tłem (Background) w panelu po prawej stronie (ikonka z okiem). Białe tło powinno zniknąć. Zapisz kolejne 3 pliki wybierając rozszerzenie PNG.

Brakuje Ci jeszcze plików, gdzie logo będzie miało postać krzywych (in. wektorów). Mając je spokojne wytniesz logo na ploterze, zlecisz haft i wydrukujesz je w rozmiarze billboardu (taki znak można powiększać bezstratnie). W tym celu zaznacz z Shiftem wszystkie warstwy oprócz tła w panelu warstw po prawej. Przyciśnij PPM i wybierz z rozwiniętego menu „Konwertuj na kształt”. Następnie ponownie zaznacz te same warstwy i przyciśnij przycisk z napisem SVG i strzałką (znajduje się pod menu). Właśnie pobrałeś plik z wektorową wersją logotypu, pewnie zapisał się w domyślnym miejscu na komputerze.

2 kroki do pobrania logo w krzywych:

Gotowe! Daj znać, czy wszystko przebiegło gładko i pokaż co Ci się udało stworzyć. 

Kiedy przyjdzie pora na logo w pełnej wersji, takie skrojone specjalnie dla Twojej działalności, z sygnetem lub przerobionymi literami – zajrzyj do nas 😉