Kiedy kupujesz produkt szyty na miarę, skrojony tylko i wyłącznie na Twoje potrzeby, to zawsze jest inne przeżycie niż ściągnięcie ze sklepowej półki czegoś produkowanego masowo. Swojego produktu nie możesz obejrzeć i dotknąć sprzed kupnem. Nie możesz sprawdzić jakie ma opinie wśród innych użytkowników. Niepokoisz się, czy spełni Twoje oczekiwania. Twoje rozterki wzmaga fakt, że płacisz niemałe pieniądze. Tak jest właśnie z projektem logo 🙂

Pokażę Ci jak przejść przez współpracę z grafikiem bezstresowo i jak najlepiej się do tego przygotować.

1. Postaraj się znaleźć odpowiedniego projektanta

Graficy starają się ułatwić Tobie pierwszy krok, a zarazem przedstawić się z jak najlepszej strony. Wkładają trud w publikację swojego portfolio, piszą notki o sobie na stronie www lub w opisach na portalach branżowych (Behance, Dribble…) Znajdź kilku projektantów i przyjrzyj się ich pracom. Oceń projekty pod kątem swojego gustu, ale popatrz też na funkcjonalność grafik. To, co możesz ocenić bez specjalistycznego doświadczenia, to to, czy znaki firmowe w portfolio są na tyle proste, że pozostaną czytelne po znacznym zmniejszeniu. Sprawdź na ile prezentowane projekty są zindywidualizowane. Czy potrafisz po nich odgadnąć branżę i osobowość marki?

Zdarza się, że pewnym osobom łatwiej się zrozumieć, a innym trudniej. Projektanci często starają się być widoczni w social mediach, dzięki temu klienci mogą ich znaleźć. Zobacz gdzie pokazują się interesujący Cię twórcy i co mają do przekazania. Dowiesz się czy łatwo nawiążecie porozumienie. Na koniec – podejmij kontakt. To może być zapytanie mailem o dostępny termin pracy, wypełnienie formularza z wstępnym briefem do celu wyceny albo kontakt przez fanpage na Facebooku. Taki kontakt do niczego nie zobowiązuje, a pozwoli Ci ostatecznie wybrać odpowiednią osobę.

Współpraca z grafikiem przy projektowaniu logo

2. Opisz swoją markę na kartce

Projektowanie logo zawsze opiera się na współpracy. Pamiętaj, że jesteś ważną stroną w tym układzie i od Ciebie również zależy efekt końcowy.

Projektant na pewno będzie chciał poznać Twoją markę. Być może zada Ci masę konkretnych pytań, a może być tak, że poprosi Cię po prostu żebyś opowiedział o niej własnymi słowami. Żeby się do tego przygotować:

  • weź kartkę i opisz swoją markę jednym zdaniem 🙂 To niełatwe.
  • Jeśli masz trudność, spróbuj opisać po kolei jej: cele, wartości, przekaz i osobowość.
  • Zastanów się jak chciałbyś by była odbierana przez Twoich klientów.
  • Opisz jaki będzie jej styl komunikowania się z nimi.
  • Jeśli nadal masz trudność, pomyśl o tych pytaniach w kontekście znanych marek z różnych branż, a potem wróć do swojej marki.
  • Gdy już wszystko spiszesz – przeczytaj wyobrażając sobie jak Twoja firma odciska się w świecie.
  • Pomyśl jak zostanie zapamiętana przez najwierniejszych klientów i jakimi ludźmi są ci klienci.
współpraca z grafikiem, research

3. Obejrzyj znaki firmowe innych marek

Ten etap możesz pominąć, jeśli chcesz. Nie jest on niezbędny. Jednak wskazanie grafikowi znaków, które Ci się podobają, albo wręcz przeciwnie tych, które nie trafiają w Twój zamysł estetyczny, może być dla niego dobrą wskazówką. Przygotuj kilka takich wskazówek.

4. Ustal z grafikiem przebieg i warunki współpracy

Konkretną rozmowę z projektantem zacznij od ustalenia przebiegu pracy. Każdy z grafików może mieć inny system pracy. Ważne żebyś go znał i się na niego zgodził. Najlepiej podpisać pisemną umowę z określeniem terminu zakończenia prac, ilością wstępnych projektów/propozycji, oraz ilością poprawek i zmian, które obejmuje cena projektu. Ustal stawkę za dodatkowe zmiany lub dodatkowe propozycje. Koniecznie ustal też, czy projektant oferuje przeniesienie na Ciebie majątkowych praw autorskich (ta umowa musi zostać zawarta na piśmie) lub udziela licencji (można udzielić jej elektronicznie) i czy nie wiąże się z tym dodatkowa opłata. Jeśli nie podpisujecie tradycyjnej umowy, to i tak warto mieć te ustalenia chociażby w korespondencji mailowej.

Cały punkt 4 ma na celu zapewnienie Tobie komfortu i wykluczenie możliwych kwestii spornych w czasie współpracy z projektantem. W dobrej atmosferze powstanie super logo 🙂

grafik szkicujący propozycje logo

5. Daj się zaskoczyć

Kiedy dostaniesz pierwsze propozycje, sprawdź czy są zgodne z założeniami spisanymi przez Ciebie na kartce. Jeśli masz wątpliwości, pozwól grafikowi wyjaśnić swój zamysł. Projektant jest specjalistą, który zna rynek, śledzi rozwój trendów i orientuje się w ograniczeniach jakie narzuca posługiwanie się znakiem w druku i innych technikach utrwalania. Jego punkt widzenia może pomóc Ci wykorzystać pełne możliwości, które daje logo. Śmiało mów o swoich obawach i odczuciach. Nie czekaj z oceną aż spłyną wszystkie propozycje, na które się umawialiście. Dawaj swojemu grafikowi informacje zwrotne i przekazuj swoje wrażenia. Na tym etapie najważniejsza jest rozmowa.

Kiedy czujesz potrzebę by w kwestii ostatecznego wyboru poradzić się jeszcze przyjaciół, pamiętaj, że to Ty najlepiej znasz swoją markę i Ty podejmujesz decyzję. Nie baw się w głuchy telefon i raczej polegaj na sobie. Z im większą liczbą osób będziesz konsultować swój wybór tym większy chaos będziesz mieć w głowie. Jeśli już chcesz konsultować, to najlepiej z kimś z Twojej grupy docelowej.

Prześpij się zanim wybierzesz logo i prześlesz akceptację. Czasem potrzeba świeżego spojrzenia by być pewnym. Zgłoś co uważasz, że trzeba poprawić lub dopracować.

6. Domagaj się kompletu plików z logo

Od porządnego grafika nie będziesz musiał się nic domagać, jednak na wszelki wypadek sprawdź, czy dostałeś logo:

  • w krzywych (typowe rozszerzenia plików to AI, SVG, CDR, PDF)
  • w kolorach CMYK (do druku)
  • z tłem i bez tła
  • w kontrze
  • wersję pionową i poziomą
  • sam sygnet lub wersję skróconą (przyda się jako avatar)

7. Co jeśli to jednak nie to

Musisz wiedzieć, że i tak może się zdarzyć 🙁 Co zrobić kiedy żadna z propozycji przygotowanych przez projektanta nie spełnia Twoich oczekiwań? Na tą okoliczność dobrze przygotować się wcześniej i umówić się jak będzie wyglądać rozliczenie w takim przypadku. Dobrym i sprawiedliwym zwyczajem, przy zleceniach indywidualnych (takich jak projekt logo) jest, że grafik pobiera zadatek przed rozpoczęciem pracy. Kiedy współpraca się nie układa można się rozejść – twórca zostaje z częściową zapłatą, a nieusatysfakcjonowany klient nie ponosi całego kosztu.

Jest jeszcze drugie wyjście pozwalające na sprawiedliwe finansowo i szczęśliwe zakończenie. Jeśli porozumienie jest dobre i szansa na dobry projekt wciąż w Twojej ocenie istnieje, możesz poprosić projektanta o jeszcze jedną płatną propozycję logo. Dzięki temu nie poniesiesz kosztów współpracy z inną osobą, a projektant otrzyma wynagrodzenie za dodatkowe godziny spędzone przy zleceniu.

Czy choć trochę rozwiałam Twoje obawy? A może masz zupełnie inne? Daj znać w komentarzu, a jeśli znasz kogoś, kogo czeka zamawianie logo – podrzuć mu linka 😉