WordPress jest w ostatnich latach szczególnie popularnym silnikiem wielu stron www. Ale czy to zawsze najlepszy wybór? Jakie są zalety i wady WordPressa

W naszej firmie opieramy się przy budowaniu stron głównie o WordPressa właśnie. Dlaczego? Ano, z kilku powodów:

  • jest bardzo wszechstronny
  • daje dużo możliwości konfiguracji
  • jest łatwy w późniejszej obsłudze dla klienta
  • jest intensywnie rozwijany i wspierany
  • daje duże pole do popisu pod kątem SEO

W oparciu o WP możemy tworzyć blogi, strony osobiste, strony firmowe, sklepy internetowe, strony wizytówki, fora dyskusyjne, portfolio  oraz wiele innych form stron internetowych. Społeczność zebrana wokół tej technologii jest aktywna i bierze aktywny udział w jej rozwoju. Dzięki temu można wybierać wśród ogromu dodatków, motywów, pluginów itd.

Brzmi jak ideał?

Popularne powiedzenie mówi:

Jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego

Na szczęście WordPress nie jest do wszystkiego, mimo tego, że teoretycznie prawie wszystko da się na nim zbudować. Jednak nie w każdej roli będzie się sprawdzał równie dobrze.

Pierwotnym przeznaczeniem WP były blogi i w tej roli sprawdza się naprawdę super.Kliknij, aby Tweetnąć To właśnie blogowe funkcje są najbardziej rozbudowane. Cała struktura WP dostosowana jest do blogów. Mamy tutaj datowanie wpisów, tagi i kategorie, różnego rodzaju typy wpisów itp. Okazało się jednak, że po mniejszym lub większym dostosowaniu można z niego wyciągnąć znacznie więcej.

WordPress ma jednak ograniczenia. Problemem z jakim się zmaga jest wydajność. Mówi się, że WordPress nie radzi sobie najlepiej jako sklep z ogromną ilością produktów lub jako bardzo mocno rozbudowany serwis z wieloma autorami i użytkownikami. Dlatego dla takich potrzeb nigdy nie proponuję klientom tego rozwiązania.

Problemem może też być dla niektórych, to co dla innych jest zaletą, czyli ciągły rozwój WP, który wiąże się z koniecznością jego aktualizacji, oraz obowiązkowym updatem wszystkich dodatków i wtyczek. Szczególnie drażni to osoby, które chcą mieć tylko statyczną wizytówkę w internecie i nie chcą zaprzątać sobie głowy dbaniem o aktualizacje.

Wprowadzenie jakichś większych zmian wymaga też znajomości języków kodowania CSS, HTML i PHP, więc osoby zupełnie nieznające się na tej tematyce nie dadzą sobie rady. Z drugiej strony coraz więcej zmian można wprowadzić poprzez tzw. „wyklikanie” w prostych i jasnych dodatkowych funkcjach motywów i wtyczek. Na fali popularności WordPressa rośnie też liczba osób specjalizujących się w nim, dzięki czemu nie jest problemem znalezienie kogoś, komu można ze spokojem zlecić wprowadzenie konkretnych zmian i poprawek.

Kolejna zaleta, która może być postrzegana jako wada to ogrom dodatków tworzonych przez najróżniejsze osoby. Ilość dostępnych płatnych i darmowych motywów i wtyczek może przytłoczyć. Ponadto każdy może je tworzyć, niektórzy robią to mimo braku umiejętności. Kto kiedykolwiek poszukiwał motywu lub wtyczki wie, że to mozolna praca, bo trzeba przekopać się przez setki lub tysiące dodatków. Jednak w końcu zawsze znajduje się ten jeden jedyny, właściwy.

Więc jak to jest z tym WordPressem?

Jak to zazwyczaj bywa: to zależy. W dużej mierze od potrzeb.

WordPress ma swoje wady, jednak nadal na chwilę obecną uważam go za najlepsze rozwiązanie dla większości naszych klientów. Znając jego ograniczenia z powodzeniem można na jego bazie stworzyć nie tylko blogi, ale też małe i średnie sklepy internetowe, strony firmowe, platformy e-learningowe i wiele, wiele więcej.

Czy WordPress to zawsze najlepsze rozwiązanie? Nie. Jednak w bardzo wielu przypadkach tak.Kliknij, aby Tweetnąć